モーリシャス沖重油流出事故に対する声明

【ENGLISH is below】 2020.08.21(金)

Change Our Next Decade(以下、COND)は、2020年7月25日(現地時間)にモーリシャス沖にて発生した日本の貨物船WAKASHIO号重油流出事故による環境汚染ならびに地元住民の生活への甚大な打撃について大きなショックと深い悲しみを受けています。

事故現場となったモーリシャス沿岸は2008年にラムサール湿地として登録され、魚800種、海洋哺乳類17種、カメ2種を含む1700種の生き物のすみかとなる生物多様性の豊かな海です。今回の事故により、モーリシャス政府は8月7日に異例の「環境非常事態宣言」を発令しました。珊瑚礁などの海の生き物が死滅、環境回復には数十年かかるとの見方もあり、CONDはこの衝撃的な非常事態に対して大きな懸念を抱いており、国際社会が連携し、世界の将来世代がモーリシャスの生物多様性の恵みを再び享受できることを強く求めています。

今回の重油流出事故は、環境汚染だけでなく、地元住民の生活にも大きな打撃を与えています。モーリシャスは国内総生産(GDP)と雇用の19%を観光関連に依存しており、この事故によって観光資源の1つであるサンゴ礁が汚染されています。この事故はモーリシャスの経済にも甚大な影響を与える可能性があります。また、連日にわたる重油の回収作業は地元住民に大きな負担を強いる事態を引き起こしています。さらに、重油による空気汚染など地元住民の健康被害も憂慮すべき事態です。

CONDは、将来世代、そして国際社会の一員として、本件を無視することはできません。本声明によって、汚染された生態系の回復、流出した重油の回収作業に尽力するモーリシャスの方、地元住民が従来の生活へ復帰するための支援を表明します。

海洋汚染は、次第に範囲が広がり、隣国や諸外国の領域に対しても多大な影響を与える可能性があります。環境保全に関する船員研修の義務化や海洋保護区付近の航行の禁止等の取り決めの策定等の再発防止を国際的に取り組むことを求めます。また、船主である長鋪汽船の賠償について、油濁損害の内容に生態系に関する文言が認められなかったことに懸念を抱いています。生態系への影響に対するモニタリングは必要不可欠ですが、その調査費用の負担先が不透明となっています。よって、日本政府に対し、長期にわたる沿岸域調査プロジェクト及び研究者への支援を求めます。

CONDは、本件に関するメディア報道が少ないことに関しても懸念を抱いています。事故について正しく知り、意識を高め、行動を起こしていく必要があると考えます。SNSで本件について発信すること、身近な人と話すことだけでも、現状は少しずつ変えられると信じています。

最後に、CONDは、現在過酷な状況下にさらされながらも本件の対応にあたるモーリシャスの地元住民の方々、懸命な国際支援に従事されている方々に対して、尊敬と感謝の意を示すとともに、連帯していくことを表明します。

出典:
●最新記事コラム一覧ニュース速報ランキングNewsweek『モーリシャスが環境緊急事態宣
言 日本船の燃料流出で生態系に懸念』2020/08/10 11:00
https://www.newsweekjapan.jp/stories/world/2020/08/post-94134.php
●BBC NEWS JAPAN『モーリシャス沖の貨物船の重油流出、なぜ深刻なのか』2020/08/14
https://www.bbc.com/japanese/features-and-analysis-53774997
●NHK NEWS WEB『モーリシャス沖の重油流出 現地で環境被害への懸念広がる』
2020/08/13
https://www3.nhk.or.jp/news/html/20200813/k10012565651000.html?utm_int=detail_cont
ents_news-related_002
●日経新聞電子版『油流出、環境回復に数十年も モーリシャス』2020/08/14 21:00
(2020/08/15 4:59更新)
https://r.nikkei.com/article/DGXMZO62650430U0A810C2EA2000?s=4
●JAPAN P&I CLUB 日本船主責任相互保険組合『保険契約規程』
https://www.piclub.or.jp/service/information#ocean

【ENGLISH】

COND Statement on the oil spill off the coast of Mauritius


2020.08.21(Fri)
Change Our Next Decade


We, Change Our Next Decade(COND) a member organization of GYBN-Japan, is deeply shocked and saddened by the environmental pollution and the devastating impact on the lives of the local people caused by the Japanese cargo ship WAKASHIO spill off the coast of Mauritius on July 25, 2020 (local time).
The Mauritian coast, where the accident occurred, was registered as a Ramsar wetland in 2008. It is rich in biodiversity and is home to 1,700 species of life, including 800 species of fish, 17 species of marine mammals and two species of turtles. As a result of the accident, the Mauritian government declared an unusual “environmental emergency” on August 7. With the death of coral reefs and other marine life and the prospect of environmental recovery taking decades, COND is deeply concerned by this shocking state of emergency and urges the international community to work together to ensure that future generations of the world can once again enjoy the bounty of biodiversity in Mauritius.
This heavy oil spill accident not only pollutes the environment but also has a major influence on the lives of local people. Mauritius relies on tourism-related 19% of its Gross Domestic Product (GDP) and employment, and one of its tourism resources, coral reefs, is polluted by the accident. The accident could have a tremendous impact on the Mauritius economy. In addition, heavy oil recovery work that takes place every day places a heavy burden on local people. Furthermore, the health hazards of local people such as air pollution caused by heavy oil are a concern.
COND, as a member of future generations and the international community, cannot afford to ignore this case. With this statement, we express our support for the restoration of the polluted ecosystems, the Mauritians who are working hard to recover the spilled heavy oil, and the local population to return to their traditional lives.
Marine pollution has the potential to gradually expand in scope and have a significant impact on the territory of neighboring countries and other countries. We call for international efforts to prevent a recurrence, such as mandatory training for seafarers on environmental protection and the establishment of agreements that prohibit navigation near marine protected areas. We are also concerned about the
fact that no language relating to the ecosystem was included in the compensation paid by the owner, Nagashiki Kisen, for the oil spill damage. Although monitoring of the impact on the ecosystem is essential, it is unclear who will bear the cost of the investigation. We therefore urge the Japanese government to provide support for long-term coastal research projects and researchers.
COND is also concerned that there has been insufficient media coverage of the case.
We need to know about the accident correctly, raise awareness, and take act. We believe that the current situation can be changed little by little by just posting this matter of SNS and talking to people around us.
Finally, COND expresses its respect, gratitude and solidarity with the local people of Mauritius who are responding to this case despite the harsh conditions they are currently subjected to, as well as with the people who are engaged in the hard work of international assistance.

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